onsdag 23. januar 2019

Hei!

Jeg er 35 år, gift og har tre barn på 6, 9 og 11 år.  Jeg var ferdig utdannet sivilingeniør i 2008 og bygde senere på med lærerutdanning. Siden 2015 har jeg jobbet som realfagslærer på en videregående skole her i Trondheim, og det trives jeg godt med. I år er jeg kontaktlærer på VG2 og underviser i matematikk 1Py og 1T, naturfag for byggfag-linje og Fysikk 1. Jeg opplever det som svært givende å få jobbe med ungdom og utdanning.  

Interessen for litteratur har vært med meg så lenge jeg kan huske, og det var vanskelig å velge studium da jeg var ferdig på videregående selv.  Jeg likte både norsk og realfag godt og kunne tenke meg å gå videre med begge.  Det ble til slutt realfag, og det har jeg ikke angret på.  Jeg fikk spennende og faglig utfordrende år ved NTNU Gløshaugen.  Samtidig tenkte jeg nok også at jeg en gang ville ønske meg å ta norskstudier.   Derfor er det så fint å ta årsenheten i Nordisk språk og litteratur, som NORD6110 er en del av.  Her får jeg satt litteratur-hobbyen i system, og jeg må si det har vært et interessant og samtidig krevende studium så langt (jeg har til nå tatt fire fag, og dette er det siste).  

Neste skoleår håper jeg å få undervise i norsk, og det ville være spennende å få ha samme klasse i norsk og realfag.  Det er mange koblinger mellom fagene, og disse er det svært interessant å få mulighet til å studere nærmere.  

Som nevnt, har studiet så langt vært lærerikt og interessant, og det ser det ut til at også dette faget blir! "Nye perspektiver på norskdidaktikk" syntes iallfall mine norsklærer-kolleger at så spennende ut.  De lot seg også imponere over pensumlista til faget og syntes utvalget av litteratur var oppdatert og aktuelt.  Det mest utfordrende blir nok tidskabalen, jeg jobber ikke full stilling i skolen, men summen av familie, jobb og studier har til nå likevel vært svært krevende - antakelig fordi jeg fortsatt er nokså ny i læreryrket.  Men det har gått!  Og det gjør det nok denne våren også.  Interessant er det iallfall, og når motivasjonen er på plass, går det fint å legge innsats i det også.  

Lykke til med faget, alle sammen!

Hilsen Silje

4 kommentarer:

  1. Inspirerende lesning! Og tidskabalen er absolutt en viktig faktor - det merkes også når man underviser et emne på nett, som NORD6110. Plutselig så har det gått to timer på kveldstid fordi man bare skulle....Men vi er også motiverte og ser frem til samlingen i april!

    SvarSlett
  2. Hei, kollega! Godt å se at også du kaver litt i hverdagen, det er mange av oss! Vi får gi hverandre støtte i dette kurset og håpe det går bra for oss begge.

    SvarSlett
  3. Hei!
    Spennende kombinasjon med realfag og norsk, jeg tror det blir bra. En har gjerne godt av å bruke og utvikle ulike sider ved seg selv. Så fint å høre at du så langt er fornøyd med pensum. Det kan være en utfordring å finne oppdatert faglitteratur på temaer som omhandler digitale/sosiale medier, men heldigvis har det kommet noe spennende som er tatt inn i pensumlisten. Aller helst burde en vel vært mer "på" i ulike grupper på sosiale medier også, men jeg må for egen del innse at tiden ikke strekker til alt en skulle gjort...

    SvarSlett
  4. Hei du, det får vi gjøre ja! Satser på et bra kurs for oss begge ��

    SvarSlett